Jobbsökeri jobbsökera

Sitter och tvingar fram ett personligt brev att skicka med en jobbansökan till ett jobb jag kanske vill ha. Borde absolut vilja ha, men det känns ändå bara som kanske. Spökena från GUM sitter i, och att jobba på ett museum som jobbar ganska tätt med GUM? Som har personal och chefer som känner dem där, som kommer att prata med dem om mig? Nej, säger något i mig. JO! säger något annat. Kom över det där nu, det var längesen och det var inte ens jag som var dålig, det var dem! Så jag skriver, i snigelfart. Och det skulle såklart vara roligt med ett museijobb, fem minuter från hemmet, heltid (läskigt!) och åtminstone en kollega jag vet vem det är. Men det lite hemliga jobbiga, det här med att hålla visningar, är det verkligen något jag vill? Får en tänka så? Får en känna så? Och är det ens så jag faktiskt tänker och känner, eller är det också bara ett GUMspöke? En gång icke betrodd, alltid osäker? Jag vet inte. Men det är nytt och det är framåt och det är klart att jag ska. Ett jävla ord i taget. Hatar att skriva ansökningar, det blir bara stelt och högtravande och pretentiöst. Ibland kan jag skriva utan att det känns så, men aldrig sånt. Det är kanske inte meningen heller? Och hur ska en ens tänka, skriva sakligt och berätta om vad en gjort innan och hur en tänker? Eller skriva personligt, trevligt, försöka visa vilken sorts person en är och sälja sig själv mer som najs kollega än som visningsproffs? Gyllene medelvägen? Svårt. Det är ett par dagar kvar i alla fall, så jag hinner mala det ett par varv till. Borde kanske gå dit också? Och kolla läget, kolla utställningarna igen, också de tråkiga? Antagligen borde jag det.

Kommentera

